Aktuellt


Energiutmaningen avgjord

2015-03-30

albuterol nebulizer otc

albuterol otc equivalent

where can i buy the abortion pill over the counter

where to buy abortion pill read here

domperidone danger

domperidone

albuterol otc names

otc albuterol sulfate

viagra generika

viagra prodej cena redirect

buscopan torrino

buscopan compresse

viagra prodej cena

viagra generika go

pillola cialis per uomo

cialis 5 mg damske.com

buy abortion pill online uk

abortion pill online pharmacy blog.keylink.rs

cialis generico in farmacia esiste

tadalafil generico mylan

citalopram and alcohol nhs

citalopram and alcohol death link

cialis pillola blu

cialis generico

tadalafil mylan prezzo

cialis pillola gialla

clomipramin bivirkninger

clomipramin anafranil clomipramin anafranil clomipramin uden recept

Kampen om titeln Salas mest energiska företag är nu avgjord efter 3 veckors tävlande. Vinnare blev Sala Elarmatur som under sin tredje tävlingsvecka lyckades spara hela 41,5 % jämfört med en motsvarande normalvecka.

Över lag var det många goda insatser och det var roligt att se att insatserna ökade vecka för vecka då besparingen blev större och större. Sista tävlingsveckan var den allra bästa och den sammantagna besparingen för alla deltagare var 13 %. Jättebra resultat som också visar på att besparingspotentialen är mycket god bland företag och i de flesta fall krävs det inte så stora förändringar utan bara lite eftertanke.

Vinnaren firades med blommor, diplom och tårta. Visten som Sala Elarmatur har att se fram emot är 1 års energicoachning från HESAB. Även resterande deltagare fick en blomma och ett diplom för tack för en god insats.

 

Detta är Energiutmaningen
Deltagare i Energiutmaningen tävlar om utmärkelsen Salas mest energiska företag. Utmärkelsen delas ut till det företag som i sin verksamhet lyckas spara mest elektricitet.

Det företag som lyckats sänka sin elförbrukning med den största andelen i förhållande till sin nuvarande elförbrukning vinner tävlingen

För att tävlingsmomentet ska bli rättvist med avseende storlek på företag, lokalisering, etc. tävlar företagen i praktiken mot sig själva och sin nuvarande (historiska) energiförbrukning. Den procentuella energibesparingen för respektive företag blir sedan tävlingsfaktorn.

Tävlingen pågår under 3 veckor och jämförelser görs veckovis. Det företag som under en och samma kalendervecka lyckas spara mest el i förhållande till sin historiska energiförbrukning vinner tävlingen. Varje företag tävlar alltså med sin bästa vecka under 3 veckorsperioden.

9 stycken företag i kategorierna butiker och restauranger nappade på tävlingen och redan efter 1 vecka märkte vi på elstatistiken att företagen gjort kloka åtgärder. Nya beteenden, ändrade drifttider, sänkta temperaturer på stekbord och färre lampor tända är bara några exempel på vad företagen förändrat.

Tävlingen arrangeras av HESAB genom ett projekt finansierat av Energimyndigheten. Deltagare i Energiutmaningen är: Wason, Liljas, Måns-Ols Värdshus, TKS Underkläder, Guns Väskor och Handskar, Ullvens Tobak, Sala Elarmatur och Elons Leksaker.